.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مشروح سخنان رییس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی
مشروح سخنان رییس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی

احمدی نژاد از اتخاذ تدابیر مناسب برای مقابله با آثار تورمی طرح هدفمند کردن یارانه خبر داد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از برنا، محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی کشورمان در گفت و گوی زنده تلویزیونی که امشب از شبکه بین المللی خبر پخش شد، با اشاره به اجرای قریب الوقوع طح هدفمند کردن یارانه ها گفت: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گسترده‌ترین طرح اقتصادی است که اجرا می‌شود و تقریبا همه حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: البته معنای این تاثیر مطلقا منفی بودن نیست، بلکه فرصتی را فراهم می کند تا همه ظرفیت‌های اقتصادی ما بتواند فعال شود .

رییس جمهور ادامه داد: در یک جمله کوتاه، این طرح به معنای باز کردن گره ها از پیش پای مردم و شفاف سازی در اقتصاد برای رفع موانع به منظور حرکت با شتاب بیشتر است. این کار گسترده‌ای است.مقدمات از ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل آماده شده است.

احمدی نژاد گفت: دولت بسته‌های گوناگون برای بخش صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و خدمات در اختیار دارد و برنامه اجرایی هدفمند کردن یارانه ها در این بسته‌ها تهیه شده و با تشکل‌ها و مدیران هماهنگی لازم انجام گرفته است تا گام به گام تکلیف بخش‌های مختلف مثلا فولاد، سیمان، لوازم خانگی مشخص باشد و هماهنگ جلو برویم.

وی افزود: یک بخش از هدفمندسازی یارانه‌ها، پشتیبانی از خانوارها است و کار عظیمی است و هفت دهک از جامعه 75 میلیونی ما در گام اول اجرای این قانون زیر پوشش و حمایت قرار می‌گیرند.

احمدی نژاد گفت: در گام‌های بعد هر کس مایل است، می‌تواند از این قانون استفاده کند.
رییس جمهور با بیان اینکه کار عظیمی پیش روی دولت برای تهیه مقدمات به منظور اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قرار داشت، تصریح کرد: همکاری مردم همکاری خیلی خوبی است.

وی افزود: الان اطلاعاتی را برای برنامه‌ریزی‌های آینده درباره وضع اقتصادی خانوارها در اختیار داریم که هیچگاه در اختیار مدیران اقتصادی کشور نبوده است

رییس جمهور ادامه داد: الان 65 میلیون نفر در گام اول ثبت نام کردند و هم اکنون 57 میلیون حساب باز کرده‌اند که اتفاق بزرگی است، یعنی بیش از 70 درصد مردم همراهی و کمک کرده اند

احمدی نژاد گفت:همراهی بخش اقتصادی کشور نیز با این قانون خوب است، اصحاب صنعت، انجمن‌ها و اصناف خیلی خوب با این طرح همکاری کردند

وی افزود:یکی از اتفاقات خوب در جریان تهیه مقدمات برای اجرای این قانون را تثبیت شرایط بازار است و هرگاه در گذشته حتی تغییر جزیی در شرایط اقتصادی اعلام می‌شد، نوسانات شدیدی را در بازار شاهد بودیم.

احمدی نژاد گفت: اما چون مردم و بخش‌های گوناگون اقتصادی در حال همکاری هستند، حتی اگر نوسانی هم وجود دارد، به نفع مردم و اقتصاد است

وی افزود: برای نمونه منحنی تورم نزولی است، در حالی که برخی برعکس چنین حالتی را انتظار داشتند، اما چون توده‌های مردم و بخش‌های مردمی در اقتصاد اهمیت این موضوع را دریافته اند، می‌دانند در صورت همراهی همه تبعات مثبت خواهد بود.

رییس جمهور در خصوص تدابیر ضد تورمی لازم برای مقابله با تورم احتمالی این طرح تصریح کرد: طبیعی است که ما یک تغییر قیمتی داریم تا قیمتها در چند گام ، واقعی شود و این مسلماً تبعاتی دارد؛ یکی افزایش قیمت در انرژی خواهد بود و این طبیعی است اما اگر دو اتفاق نیفتد این افزایش منفی است و حتماً تبعات نامناسبی را خواهد داشت.

احمدی نژاد گفت: اگر دولت جبران نکند مسلماً منفی است ، فرض کنید بنزین 100 تومان گرانتر شود هزینه خانواده ها اضافه خواهد شد و این در صورتی است که دولت آن اضافه را جبران نکند ، چون هزینه اضافه ای به مردم تحمیل می شود به ویژه دهک های پایین درآمدی مشکل پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه موضوع دوم همراهی و هماهنگی مردم است، گفت: افزایش قیمت قابل محاسبه است اما وقتی مردم همراهی می کنند همان مقدار است اما اگر خدای ناکرده این اتفاق نیفتد یک افزایش قیمت انتظاری و یک مسابقه ای برای افزایش قیمت ها پیدا می شود که آن مخرب است.

رییس جمهور ادامه داد: در غیر اینصورت اگر 10 تومان گران شود ماهی 12 تومان به حساب خانواده ها واریز شود ، مشکل پیدا نمی شود و حتی اگر همان 10 تومان را ما به حساب خانواده واریز کنیم باز هم مشکلی پیدا نمی شود اما اگر فضای بی اعتمادی و سر و صدا درست شود در این صورت مشکل پیدا می شود.

احمدی نژاد گفت: خوشبختانه متن مردم و بخشهای گوناگون اقتصاد ، اهمیت طرح و اثر مثبت ان در آینده اقتصاد را به خوبی لمس می کنند و همراهی کرده اند ، البته رسانه ملی نیز در این زمینه خیلی خوب کار کرد و اطلاع رسانی خوب انجام داد و اکنون مردم هم دریافت شفاف و روشنی دارند و همراهی دارند و ما از این جهت از همه مردم تشکر می کنیم.

وی افزود: اما یک بحث هم احتیاطی است و احتیاطاً دولت یک سری کارها را انجام داده است و در تمام بخشها تکلیف معلوم است ، یعنی معلوم است اگر بنزین 20 تومان گران شد آهن یا سیمان چه مقدار باید گران شود؟ و این نکته کلیدی است و رها نیست که هر کس برای خود هر کاری که دلش خواست انجام دهد.

رئیس جمهور گفت: دولت بسته های سیاستی را تنظیم کرده و با صنعت قرارداد می بندد که اگر قیمت گازوئیل افزایش یافت قیمت کالای شما باید متناسب باشد و من پشتیبانی ها را انجام می دهم یارانه می دهم و وام ارزان می دهم شما هم سیستم خود را عوض کنید تا مصرف گازوئیل پایین بیاید ، بنا بر این باید قیمت تمام شده نیز پایین بیاید یا افزایش پیدا نکند یا در آن حدی که دولت حساب کرده است می تواند افزایش پیدا کند و بیش از آن نمی تواند.

وی افزود: بخشی دیگر ذخیره سازی کالاست که دولت کالاهای اساسی را ذخیره می کند و اعتبار خیلی خوبی در اختیار وزارت بازرگانی است و کالاهایی را که مردم روزمره نیاز دارند و عمدتاً مواد غذایی و شوینده هاست ، دولت به اندازه کافی ذخیره می کند تا بتواند بازار را تنظیم کند.

احمدی نژاد گفت: علاوه بر اینها به کمک خود اصناف برنامه نظارت و کنترل گسترده ای در بازار تنظیم و چند بار نیز تمرین شده است و در شب عید نوروز در واقع خود اصناف بودند که بازار را تنظیم کردند و وزارت بازرگانی از نظر حجمی 10 درصد نیز دخالتی نداشت در 90 درصد ، خود اصناف بودند که همراهی ، مدیریت و کالاها را توزیع و نرخ گذاری کردند و دولت نیز نظارت عالیه دارد و جایی که خلأ است دولت پشتیبانی می کند.

رئیس جمهور گفت: کار دیگری که دولت طراحی کرده اجرای اصل 49 قانون اساسی است که دولت را مکلف می کند تمام ثروتهای ناشی از کار خلاف را کنترل کند و اگر کسی احتکار یا رباخواری و سوء استفاده کرده یا بازار را به هم زده و تقلب کرده است باید برخورد و جلوگیری کند.

وی افزود: دولت به محض اینکه هدفمند کردن یارانه ها ، نهایی شود این بخش نیز کار خود را اغاز می کند و ممکن است افرادی باشند که منابع زیادی در اختیار داشته باشند و خدای ناکرده بخواهند گوشه ای از بازار را آسیب بزنند مثلاً در بازار خودرو یا در گوشه ای مشکل ایجاد کنند ، در ان صورت بلافاصله اصل 49 به سراغ آنان می رود و از آنان می پرسد که شما این پول را از کجا آورده اید و ابتدا باید حساب و کتاب پول خود را بدهد.

احمدی نژاد گفت: یکی از عوامل مشکل ساز در برنامه های اقتصادی کشور ما همیشه همین گروهی بود که یک منابع بادآورده ای در اختیارشان بود و هر گاه یک کار تحولی در اقتصاد می خواست انجام شود، اینها وارد می شدند و در آنجا مشکل ایجاد می کردند مانند همان هایی که چند سال پیش در مسکن دیدید و هر چند سال یک بار در مسکن این کار را انجام می دادند و بی جهت بدون اینکه قیمت کارگر یا مصالح افزایش یافته باشد قیمت ها را افزایش می دادند و سوء استفاده می کردند.

وی افزود: برای این بخش نیز دولت برنامه ریزی کرده است که اگر کسانی خدای ناکرده بخواهند تخلف کنند ،جلوگیری کند و البته دولت در بخش بورس ، مسکن و سکه ، مسیر روشنی را برنامه ریزی کرده است و پیش می رود و اکنون مشاهده می کنیم که فعالترین آن بورس است اما ممکن است در گوشه و کنار افرادی باشند و بخواهند برای مردم مشکل ایجاد کنند که انشاء‌الله دولت با آنها برخورد قاطع خواهد کرد تا برای مردم مشکلی ایجاد نشود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.162 seconds.